Gott med maaat!

Känns som om det var evigheter sen jag lagade något vettigt till middag, men idag har det hänt!
Riktigt gott blev det, därför tvingar jag på er receptet. ;)

Maxibiff med läcker topping
600g nötfärs
1 ägg
1 tsk salt
2 krm peppar
1 pressad vitlöksklyfta

Sås:
ca 2 dl grädde
ca 1 tsk kalvfond(Men jag älskar fonder så jag tog nog det dubbla. Minst.)

Topping:
2 skivade salladslökar
2 tärnade tomater
ca 100g fetaost
Hackad basilika el persilja om man vill.

Serveras med stekt eller kokt potatis.

1. Hacka grönsakerna till toppingen och börja koka potatisen.
Blanda sedan färs, ägg, salt, peppar och vitlök i en bunke tills det blir en smidig massa.
2. Platta till biffen så den passar i stekpannan. Stek i smör någon minut, vänd på den med hjälp av ett lock och stek sedan i ytterligare 2-3 minuter.
3: Sänk värmen och häll i grädde och fond. Krydda med salt och peppar. Strö över toppingen och låt det puttra samman i ett par minuter under lock tills färsen är genomstekt.
Servera!


Kommentarer
Postat av: lilla mamma

Undra varför man inte råkade hälsa på dej vid middagstid idag? Såg jäkligt smarrigt ut

2010-05-20 @ 22:26:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0